Selecteer een pagina

‘Journaling’ – een dagboek bijhouden voor je onderneming. Veel ondernemers zweren erbij.

Ik wil niet achterblijven, en heb al vaker geprobeerd deze gewoonte op te pakken. Gewoon, in een notitieblokje wat dingen opschrijven. Waar ben ik dankbaar voor, waar ga ik vandaag aan werken. 

Maar het schoot niet op. Ik wist niet zo goed wat ik ermee moest. Ik miste structuur, en een doel.

Toch bleef de wens om structuur aan te brengen in mijn dagelijkse werkzaamheden. Ik zag wat voorbeelden van andere ondernemers die mooie bureauleggers en dagboeken hadden, waar een aantal handvatten voor effectief ‘journalen’ al in voorgedrukt stonden.

Laatst kwam ik zelf een voorbeeld tegen dat me erg aansprak: de SELF Journal, van het bedrijf BestSelf. Dit dagboek werkt als het ware top-down. Je begint met het vaststellen van een doel dat je binnen 13 weken wilt behalen. Dat breek je op in kleinere maand- en weekdoelen, en dagelijkse acties. Zo werken je dagboeksessies ineens ergens naartoe.

Ik ben pas 2 dagen onderweg, en tot dusver bevalt het me goed. Wat me ook opvalt aan de SELF Journal, en het bedrijf erachter, is hoe slim hun aanbod in elkaar zit.

BestSelf is in de kern een webshop met productiviteits-tools. De voornaamste is het SELF Journal. Daaromheen verkopen ze allerlei accessoires, zoals kleine notitieblokjes, leren covers en muurkalenders.

Maar het mooiste is het hele ecosysteem rondom de SELF Journal. Dit laat zien dat het team van BestSelf goed nagedacht heeft over wat het ultieme gewenste resultaat van hun eindklant nou eigenlijk is, en over wat zij moeten doen om dat resultaat te garanderen.

Hun volledige productenaanbod is dan ook netjes gebouwd volgens wat ik noem een Keten van Waarde. Een Keten van Waarde is de wijze waarop je jouw productaanbod hebt ingericht, zodat het jouw klanten helpt de afzonderlijke stappen van hun einddoel te behalen.

Het is voor ondernemers die met hun kennis en expertise hun brood verdienen de ideale manier om een schaalbare onderneming te bouwen. Hoe meer begeleiding van jou je klant nodig heeft, hoe hoger ze komen op de keten van waarde, en uiteraard hoe meer jij aan investering kunt vragen.

Een voorbeeld: Voorspelbare leadgeneratie

De keten van waarde:

  • Gratis: Blogs, templates en gidsen die je helpen je marketing op te zetten.
  • €1000: Toegang tot een gestructureerd programma waarin je je eigen voorspelbare leadgeneratiesysteem bouwt.
  • €1000 per maand: 1-op-1 coaching en begeleiding
  • €4000 per maand: Volledige marketing-ontzorging

Hoe heeft BestSelf een Keten van Waarde gebouwd? Het gewenste resultaat van hun klanten: Hun doelen realiseren, wat die doelen ook zijn. De eerste stap daarvoor is gewoon eens concreet die doelen uitschrijven. Op de website bieden ze daarom gratis templates aan, in ruil voor een e-mailadres. Voor wie aan een template alleen genoeg heeft is dat geweldig. Zij zijn geholpen.

Dan is de volgende stap: middelen om concreet toe te werken naar die doelen. Hoe zorg ik dat ik hier iedere dag aan werk, en het doel niet uit het oog verlies? Het antwoord: de SELF Journal, voor €40. Die geeft je alles dat je nodig hebt om je doelen in kaart te brengen en de voortgang bij te houden. De uitgangspositie is dat een goed doel in 13 weken te halen moet zijn. 13 weken is kort genoeg dat het doel niet onhaalbaar lijkt, en lang genoeg om betekenisvol te zijn in je leven.

13 weken is toevallig ook hoe lang één SELF Journal mee gaat. Daarna is hij vol. Dus doelenstellers die de smaak te pakken hebben bestellen er nog een. Of meteen een 3-pack. Slim!

En het houdt daar niet op. Voor wie door het SELF Journal geconfronteerd wordt met zijn eigen onbekwaamheid in productiviteit, en daar wat aan wil doen, is er de Productivity 101 Course, een videotraining die je helpt productiever met je tijd om te gaan. Voor €400. 

Zie je hoe elk afzonderlijk product niet alleen een eigen prijscategorie is, maar daadwerkelijk een volgende stap is op weg naar het einddoel? Tuurlijk, de meeste zullen die cursus links laten liggen. Maar dat is niet erg. Het doel is niet om iedereen die cursus te laten volgen. De Keten is zo opgebouwd dat iedere schakel substantieel bijdraagt aan de totaalomzet, en elke klant de waarde biedt waar hij naar op zoek is.

Mijn uitdaging voor jou: Kijk eens kritisch naar je diensten. Hoe kun je ze aanbieden in een Keten van Waarde, zodat je tegelijk je klant telkens een stukje dichter bij zijn doel brengt, én jouw onderneming schaalbaar en winstgevender maakt?

Download: De Kracht van een Voorspelbare Onderneming

Een goede Keten van Waarde is een essentieel onderdeel van een voorspelbare en schaalbare onderneming. Meer weten? Download mijn gids.

Leer hoe je jezelf neerzet als de autoriteit in je markt, op een voorspelbare wijze leads genereert en jouw kwaliteiten inzet, zonder dat je tijd voor geld hoeft te ruilen.