Hi

Mijn naam is Bob Balm

en ik ben “Marketing MacGyver”

Ik help organisaties met de implementatie en doorontwikkeling van marketing automation. Ik spreek de taal van zowel marketing als IT, en bevind me graag op het snijvlak tussen die twee.

Ik krijg zo veel energie van oplossingen bedenken voor complexe marketing- en CRM-scenario’s, die technisch duurzaam in elkaar zitten en bijdragen aan een klantgerichte marketingstrategie.

Interim-opdracht?

Mijn achtergrond

Ik heb altijd wel ‘iets met computers’ gehad. Dat ik daar iets mee zou gaan doen was me op jonge leeftijd al duidelijk. Ik studeerde uiteindelijk af aan de Universiteit Utrecht, in Nieuwe Media en Digitale Cultuur. Een soort cultuurtheoretische kijk op het hele medialandschap, van computergames tot smartphones, van Photoshop tot de Arabische Lente. Fascinerend vond ik dat, en nog steeds. 

Ik was daarnaast als kind al super creatief. Ik heb nog schriftjes liggen waar ik als kind van 5 verhaaltjes in schreef. Ik tekende, schilderde, maakte mijn eigen websites en levels voor computergames, bouwde met Lego en K’Nex, en ik heb zelfs even gebeeldhouwd. Ik heb een tomeloze fantasie en ben dol op verhalen.

Een creatief-technisch professional

In 2012, na de universiteit, ‘moest ik ook een baan’ natuurlijk. Ik begon uiteindelijk, redelijk willekeurig, als online marketeer bij Vertaalbureau Concorde (tegenwoordig Livewords). Snuffelen aan alles wat los en vast zat en er mijn ‘marketingplas’ over doen, dat was mijn taak. De nieuwsbrief, de website, offerteteksten herschrijven en zelfs meesleutelen aan een vertaalplugin voor WordPress.

Ik ontdekte marketing automation en toen was het hek van de dam. Dit was voor mij de ultieme samensmelting van alles waar ik gek op was. Campagneflows en funnels bouwen, e-mailtemplates ontwerpen, dingetjes ‘aan elkaar knopen’, en allemaal om het verhaal dat je aan je klanten vertelt zo veel beter te maken. Creativiteit en techniek in één.

Ik startte bij B2B marketingbureau spotONvision, en leerde de fijne kneepjes van marketing automation platform Eloqua. Ik ontdekte ook andere platforms en leerde steeds meer over CRM en marketingstrategie. Ik heb meegewerkt aan projecten voor een aantal mooie namen, waaronder T-Mobile Zakelijk, Nuon Zakelijk, Nasdaq B-Wise, Tele2, Blaauw Research, ALD Automotive en Schiphol Cargo.

Een van de mooiste projecten die ik heb mogen doen was een migratie van Silverpop naar Eloqua, inclusief Salesforce-integratie en overzetten van 400+ content assets, allemaal met een strakke deadline van ~3 maanden. Ik kon er al mijn creativiteit in kwijt. 

Elemental Marketing

Bij spotONvision leerde ik veel, toch begon het ondernemersbloed een beetje te kriebelen. Ik wilde wel eens kijken wat er gebeurde als ik alles op mijn manier mocht doen. 

Hoe technisch complex je marketing automation ook is, het succes ervan wordt bepaald door hoe goed je de principes van goede marketing toepast. Klantkennis, waardevolle informatie delen waar iemand wat aan heeft, transparantie… Ik heb me hier altijd hard voor gemaakt. De naam voor mijn eigen bedrijf was dan ook snel verzonnen: Elemental Marketing.

Als je je eigen bedrijf start, ga je natuurlijk nadenken over wat jouw sterke punten zijn. Jouw eigen unieke kijk op dingen die jou onderscheidt van de rest. Zo kwam ook de term Marketing MacGyver naar boven. Op basis van een casus een slimme oplossing verzinnen met de gereedschapskist die ik tot mijn beschikking heb.

Zodra een klant mij een probleem voorlegt, gaan bij mij direct de radartjes draaien. Een ontwerp vormt zich razendsnel in mijn hoofd, waarna ik niet kan wachten om het te vertalen naar de praktijk.

Wil je dat een keer in actie zien? Heb je een marketing automation issue waar je niet uitkomt? Boek wat in mijn agenda en dan spreek ik je snel!