Privacy

Laatst bijgewerkt: 3 september 2018

Ik hecht waarde aan jouw privacy. Natuurlijk, want als ik niet zorgvuldig met jouw gegevens om zou gaan, zou ik niet bepaald een goede Inbound Marketing consultant zijn. Op deze pagina vertel ik je het een en ander over welke gegevens ik precies verzamel op mijn website, hoe ik dat doe en waarom ik dat doe.

Cookies

Ik heb een aantal scripts op mijn website draaien die cookies achterlaten op jouw computer. Die cookies zorgen ervoor dat jij, als je mijn website in de toekomst nogmaals bezoekt vanaf dezelfde browser, geïdentificeerd wordt als dezelfde ‘persoon’. Ik zie daarmee niet wie jij bent, hoe je heet, of dat je je saus liever op of naast je eten hebt. Wel kan ik bijvoorbeeld zien welke browser je gebruikt, of je mijn website bezoekt vanaf een computer of een smartphone, en vanuit welke plaats in Nederland (of in het buitenland) je dat hebt gedaan. Ik zie dat alleen als een getal, bijvoorbeeld dat in de afgelopen 3 maanden 600 mensen uit Amsterdam mijn website hebben bezocht vanaf een smartphone, en nooit met persoonlijke informatie erbij.

Ik gebruik die informatie om mijn website te optimaliseren. Als ik weet dat ik veel bezoekers heb vanaf een smartphone, kan ik bijvoorbeeld content ontwikkelen die makkelijk te consumeren is vanaf een smartphone. Op dit moment (zie datum van laatste aanpassing bovenaan) heb ik de volgende cookies in gebruik:

  • Google Analytics: Hiermee kan ik analyseren hoe men mijn site gebruikt. Welke pagina’s worden het meest bekeken, wat zijn de pagina’s waar ze daarna naartoe gaan, en vanuit welke kanalen komen mensen op mijn website terecht? Ook analyseer ik hiermee hoe goed mijn website presteert als het gaat om conversie. Ik kan bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers van de landingspagina voor mijn Inbound Marketing gids deze ook daadwerkelijk downloaden. Zo weet ik of die pagina goed is ingericht of voor verbetering vatbaar is. Deze cookie wordt altijd geladen, ongeacht of je cookies accepteert of niet.

    Mocht je mijn website 24 maanden lang niet meer bezoeken, dan wordt het cookie van Google Analytics automatisch verwijderd, als je dit niet al handmatig hebt gedaan.

  • Facebook Pixel: Deze is niet zo eng als hij altijd klinkt in het nieuws. Ik gebruik Facebook advertenties om bezoekers naar mijn website te trekken. De Facebook Pixel helpt me hierbij op twee manieren:

    1) Klik jij op een van mijn advertenties, dan houdt Facebook bij of jij in dezelfde sessie de pagina bezoekt die ik heb aangemerkt als de ‘succespagina’ van dat bezoek. Dat is de pagina waarvan ik hoop dat jij erop uitkomt, bijvoorbeeld de bedankpagina na mijn boekingspagina voor een strategiesessie. Bezoek je die pagina niet, dan is dat voor Facebook een signaal om jou zogenaamde ‘remarketing’ advertenties te tonen. Dit zijn advertenties die pogen om jou, na je eerste bezoek, alsnog een sessie te laten boeken. Uiteraard doe ik mijn best om de inhoud van die advertenties altijd van waarde te laten zijn voor jou, en wil ik niet alleen maar verkopen verkopen verkopen.

    2) Facebook bouwt ook zogenaamde ‘publiek’ op, op basis van mijn advertenties. Ik kan bijvoorbeeld advertenties laten zien aan mensen die wat betreft Facebookprofiel lijken op de mensen die mijn advertenties ‘succesvol’ afronden. Dat wil zeggen dat ze op de pagina terechtkomen waarvan ik hoop dat ze erop terechtkomen, bijvoorbeeld een bevestigingspagina na mijn boekingspagina. Facebook kijkt dan naar bijvoorbeeld jouw likes, de groepen waar je onderdeel van bent en ander gedrag dat je op Facebook vertoont, en zoekt Facebookprofielen op die daar op lijken. Zij krijgen dan dezelfde advertenties voor mijn website te zien.  

    De Facebook pixel wordt alleen geladen als je cookies accepteert.

  • Active Campaign: Active Campaign is het programma dat ik gebruik om geautomatiseerd e-mails te versturen. Dit programma zorgt er bijvoorbeeld voor dat jij de gids ‘De bouwstenen van Inbound Marketing’ in de mail ontvangt als je het formulier hiervoor invult. Dit programma meet ook jouw gedrag op mijn website uit. Wanneer jij een formulier op mijn website invult, wordt dit gedrag gekoppeld aan de gegevens die je hebt ingevuld. Dit helpt mij om te bepalen of jij voor mij een ‘waardevolle lead’ bent. Als ik bijvoorbeeld zie dat jij in de week nadat je een formulier hebt ingevuld nog 6 keer op mijn website bent geweest, dan is dat voor mij een signaal dat je wellicht wel wat meer wilt weten. Of als je geen interesse toont in mijn e-mails, is dat voor mij een reden om je (automatisch, na enkele maanden van inactiviteit) uit te schrijven. Want ja, dat is goede Inbound Marketing.

    Op het moment van schrijven (zie bovenaan dit document) maak ik geen gebruik van deze gegevens, maar Active Campaign houdt ze wel bij. 

Gegevens

Ik heb op mijn website enkele formulieren staan waar je gegevens achter kunt laten. Deze gegevens worden opgeslagen in een aantal databases, en gebruikt om een aantal dingen mee te doen. Welke databases gebruik ik?

Active Campaign
Vul je een formulier in op mijn website, dan komen je ingevulde gegevens terecht in Active Campaign. Dit programma gebruik ik voor een aantal zaken. Ten eerste sla ik hier jouw gegevens op voor administratieve doeleinden. Zo weet ik wie mijn leads zijn en wie mijn klanten, en hoe ik hen kan bereiken. Ik gebruik Active Campaign ook om jou bijvoorbeeld de bevestigingse-mail te sturen met een stuk content dat je hebt aangevraagd, zoals mijn gids ‘De bouwstenen van Inbound Marketing’. Om die e-mail te personaliseren, wordt naast je e-mail bijvoorbeeld ook je voornaam gebruikt. Ik gebruik uiteraard alleen de gegevens die je invult, want meer gegevens heb voor deze doeleinden niet. Tot slot verstuur ik via Active Campaign regelmatig nieuwsbrieven en andere content. Heb je je voor deze content ingeschreven, dan ontvang je deze. Je kunt je ook op ieder moment weer uitschrijven voor deze e-mails, door middel van de link onderaan de e-mail.

ScheduleOnce
Je kunt je op mijn website aanmelden voor een persoonlijke strategiesessie. Dit doe je door zelf een tijdslot in te plannen met ScheduleOnce. Je laat hierbij enkele gegevens achter, waaronder je naam, e-mailadres en telefoonnummer, en wat gegevens over je bedrijf. ScheduleOnce gebruikt je e-mailadres om je een bevestiging van je afspraak te sturen. Je telefoonnummer gebruik ik om jou te bellen om de strategiesessie te doen. De andere gegevens gebruik ik om me voor te bereiden op de strategiesessie. 

Ik heb op het moment geen automatisch proces dat jouw gegevens verwijdert na een periode van inactiviteit. Wel neem ik mijn database met enige regelmaat door om alle irrelevante informatie te verwijderen. Wanneer je dus ooit eens iets ingevuld hebt en verder nooit meer contact hebt gehad met mij en we doen geen zaken, dan kun je ervan uitgaan dat je gegevens verwijderd zijn. Ik werk nog aan het automatisch verwijderen van irrelevante data, en zal dat proces hier documenteren zodra het gereed is.

Gegevens inzien of verwijderen

Wil je op enig moment de gegevens die ik van jou heb inzien of verwijderen, dan kan dat. Stuur in dat geval even een e-mail naar bob@elemental-marketing.nl, met het e-mailadres dat je hebt gebruikt op mijn website. Ik ben verplicht om binnen een maand aan dit verzoek te voldoen. Uiteraard zal ik het e-mailadres waarmee je een verzoek tot verwijdering indient niet opslaan.