Ik was aan de telefoon tijdens een van mijn strategiesessies, toen de bedrijfseigenaar met wie ik sprak me deze vraag stelde. 

Ze waren nog niet echt aan de gang met inbound marketing, wat dat betreft nog een leeg doek. En we spraken kort over de verschillen tussen platforms. 

Welke tool is beter? – vroeg hij. Jij kent de verschillen tussen de platforms, welke moet ik nou nemen? 

Mijn antwoord: maak je er niet druk om. Kies er gewoon een die past bij je budget en waar je even mee vooruit kan. 

Want dit moet je onthouden over marketing automation:

In de kern doen *alle* platforms hetzelfde. 

  • Je hebt een database met contacten.
  • Je kunt het gedrag van die contacten tracken op je website.
  • Je kunt formulieren maken om contacten mee te genereren.
  • Je kunt geautomatiseerd e-mails versturen.
  • Je kunt dat alles aan elkaar knopen met funnels/workflows/automations/campagnes – of hoe je tool van keuze het ook noemt.

Meer heb je echt niet nodig om een goede inbound marketing strategie technisch uit te voeren.

Ga je starten met marketing automation en heb je hier nog geen structurele resultaten mee gehaald? Dan wordt dit je plan van aanpak:

Hak de knoop door, kies er gewoon een, en terwijl je de implementatie doet (of laat doen), ga jij je focus leggen op:

  • Wie is mijn ideale klant, wat zijn de problemen waar hij mee worstelt?
  • Hoe los ik die problemen voor hem op?
  • Wat ga ik zeggen dat echt resoneert bij die ideale klant?
  • Wat kan ik voor waarde bieden waar die klant meteen mee geholpen is?
  • Hoe ziet het systeem eruit waarmee ik geïnteresseerden converteer naar leads, en van daar naar klanten? (tip, ik weet er een)

Leg vooral niet je focus op: 

  • De perfecte CRM-integratie met je eigen systeem
  • De perfect in huisstijl ontworpen HTML-template voor je e-mails of landingspagina’s
  • Het perfecte lead scoring model
  • Of je wel alle gegevens uit vraagt die sales nodig heeft voor hun gesprekken
  • Of alle rapportages helemaal strak staan ingericht

Daar is later nog tijd genoeg voor. Zaak is nu dat je je investering gaat terugverdienen.

Want hoe langer jij je bezighoudt met de technische details, hoe minder aandacht je kunt geven aan de echt belangrijke zaken. De zaken die zorgen dat jij systematisch de aandacht trekt van jouw ideale doelgroep.

En hoe meer geld je verstookt aan de licentiekosten van die mooie software, zonder dat je er wat voor terugziet.

Ben je dan na een jaar van goede inbound marketing uit je huidige marketing automation systeem gegroeid? Dan stap je gewoon over naar een groter pakket.

Want guess what, ook dat is zo ingewikkeld niet.